Sint-Ursula-Instituut

secundair onderwijs
ASO - BSO - TSO

 
U bevindt zich hier: Home > Kennismaking > Activiteiten

Activiteiten

4ASO naar Mechels Broek

Na voor velen al een lange fietstocht naar school verzamelden we met alle leerlingen van 4ASO aan de Vinkenhofpoort. Wanneer alle slaapkoppen waren gearriveerd en alle leerlingen geteld waren, vertrokken we op onze fietstocht. De fietstocht verliep rustig (hoogstwaarschijnlijk omdat iedereen nog wakker moest worden).

Ongeveer een half uurtje later kwamen we aan in het Mechels Broek. Nadat we onze fietsen veilig geparkeerd hadden trokken we naar een grasveld waar we de nodige uitleg kregen van meneer Dirickx over het verdere verloop van de dag.

Ons groepje kreeg als eerste het vogelspotten toegewezen. We moesten vogels observeren vanuit een kijktoren. Normaal deden we dit aan de hand van foto’s, maar deze waren niet aanwezig. We konden de opdracht toch nog goed uitvoeren, al moesten we muisstil zijn, wat voor sommigen moeilijker was... Het was heel interessant om alle eenden en andere vogels door de verrekijkers te observeren.

Wateronderzoek was onze volgende opdracht. Klinkt serieus, die titel, en er werden al snel negatieve vooroordelen verteld. De uitleg die erbij kwam was ook niet meteen aanlokkelijk: ‘Organismen zoeken in het water en daarna determineren’. Maar eigenlijk viel de opdracht enorm goed mee, we vonden het zelfs voor herhaling vatbaar. We
begonnen met ons groepje wat te vissen naar onderwaterdiertjes en planten. Tijdens het vissen konden we nog wel een babbeltje doen, maar niet zoveel dat het de opdracht ging storen.
 
Na het vissen was het tijd voor het determineren, een duur woord om te zeggen dat we de diertjes bij hun soort moesten plaatsen. Dit deel van de oefening ging door op de prachtige weide waar verschillende groepjes aan het werk gingen. Ook het goede weer heeft gezorgd voor een positieve stemming. Tijdens het determineren konden we hulp gaan vragen aan onze leerkracht van biologie en een bioloog. Het duo hielp ons wat verder, en keek na of we wel juist hadden gedetermineerd. Dus hoewel we vrijheid hadden, werd het geen chaos. Voor ons een zeer geslaagde activiteit dus!   
 
 
Dan moesten we er in slagen een voedselweb te tekenen. Tijdens deze opdracht maakten we kennis met de organismen en hun voedsel. Het was een zeer leerrijke opdracht en we leerden veel bij over de predatie in het rijk der dieren rondom ons. De opdracht was in twee delen gesplitst, een theoretisch deel en een deel met toepassing. Als je hoort dat je een bundel theorie gaat krijgen, en die dan ook nog eens onder de knie moet hebben, sta je hiervoor waarschijnlijk niet meteen te springen. Wij ook niet, alleszins, toch niet in het begin. Toen we begonnen te lezen werd het steeds interessanter, het begon ons echt te boeien. Toen we met de theorie klaar waren, konden we beginnen aan de toepassingenbundel. Alle theorie dat we ervoor hadden gekregen moesten we dan beginnen toepassen op een groot aantal diverse oefeningen. Zeer leuk om te doen, we voelden ons net echte wetenschappers!    
 
Als laatste opdracht deden we plantenonderzoek. Smeerwortel, fluitekruid, paardenstaart, pinksterbloem, hondsdraf, smalle weegbree, kleefkruid, witte dovenetel (waar we ons natuurlijk aan prikten!) en meibloem zochten -en vonden!- we allemaal in het weiland. We moesten foto’s van al deze planten nemen, en nadien werden we getest en moesten we de namen van 5 van deze kruiden bij de juiste foto plaatsen. Moeilijk, maar heel leerrijk!   
 
Tijdens de middagpauze zat heel 4 ASO samen op het grote grasveld. Groepjes werden even verlaten om dag te gaan zeggen tegen vrienden uit andere klassen en te vertellen wat we al allemaal gedaan hadden. Het was een heel gezellige pauze in de zon!  
 
In de namiddag vertrokken we voor een wandeling door het natuurdomein. De wandeling was onder leiding van gids Marc, die al vele jaren dit als hobby deed. Bij belangrijke plaatsen in of rond het domein blijven we even staan, zodat de gids wat meer informatie kon geven over deze plekken.
Het was een interessante uitleg, en Marc gaf ons ook de ruimte om vragen te stellen. Het was een aangename wandeling in het zonnetje met een leuke sfeer. Iedereen heeft zeker iets onthouden over alle verhalen van onze gids.   
 
Na deze wandeling zat de dag er weer op, en zocht iedereen zijn fiets terug. Op de terugweg ging iedereen een beetje zijn eigen weg, de kortste weg naar huis.   
Het was een heel fijne en leerrijke uitstap, en we hebben een super leuke dag gehad!  

Verslag: Pauline, Myrthe, Maud en Katoo (4HWEa) 

 

Terug naar overzicht