Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u enkele vragen en antwoorden over het gebruik van de iPad.

Waarom kiest het Sint-Ursula-Instituut voor een tablet en niet voor een laptop?

Een tablet is, naast werkboeken, handboeken, notities, … slechts één van de leermiddelen die in het Sint-Ursula-Instituut zal worden gebruikt.

Het toestel is erg mobiel en kan zowel in de klas als erbuiten flexibel worden ingezet.

Een tablet start snel op en is onmiddellijk gebruiksklaar.

Met een opgeladen batterij kan je een ganse lesdag doorkomen.

Het toestel is licht, is ook eenvoudig op te bergen in de boekentas en neemt weinig plaats in op een schoolbank.

Qua gebruiksgemak is het erg vergelijkbaar met de smartphones die jongeren vandaag al erg gewoon zijn.

Waarom kiest het Sint-Ursula-Instituut voor een iPad en niet voor een ander type tablet?

De visie van Apple op het gebruik van een iPad in de klas komt zeer sterk overeen met de manier waarop we binnen het Sint-Ursula-Instituut het gebruik van een digitaal leermiddel in de klas zien.

De iPad biedt ontelbare mogelijkheden om het leercomfort van de leerling te verhogen. Zo is er bijvoorbeeld een ingebouwde voorleesfunctie, de mogelijkheid om Augmented Reality te gebruiken, meer dan 1 app om de creativiteit van de leerling ten volle te ontplooien (Clips, iMovie, GarageBand...).... Met de iPad beschikken leerlingen en leraren over meer manieren om te denken en te creëren. 

Er wordt gebruik gemaakt van een eenvoudig webportal (Apple School Manager) en een beheersysteem voor iPad in een klasomgeving (jamf). Op die manier kunnen niet enkel alle toestellen makkelijk van op één plek centraal worden beheerd, maar kan ook de leraar op elk moment de volledige controle over het lesgebeuren bewaren.

Dit document geeft u enkele ideeën, gebaseerd op de vier ontwerpprincipes uit de visie van Apple op het onderwijs. 

/userfiles/files/iPad/vision-for-learning-ipad.pdf

Zal de iPad de handboeken en kopieën vervangen?

Niet noodzakelijk. De iPad is een digitaal leermiddel dat naast andere leermiddelen gebruikt wordt. Zo kan het zijn dat in sommige vakken de iPad het handboek of de papieren cursus vervangt. In andere vakken zal de iPad mogelijk samen met een bestaand handboek of werkboek gebruikt worden. Op deze manier hebben leerlingen een hoeveelheid informatie ter beschikking en een veelheid aan didactische middelen via de meest recente technologieën.

Welk type iPad wordt er gebruikt?

In het Sint-Ursula-Instituut wordt voor nieuwe leerlingen gebruik gemaakt van een Apple iPad 10de generatie, 256 GB en Apple Pencil USB-C. Bestaande leerlingen mogen gebruik maken van een iPad vanaf de 8ste generatie tem 10de generatie met 64 GB, 128 GB en 256 GB interne opslagcapaciteit. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat de iPad reeds in het beheer stond van de school op 1 juni 2024. Ipad Pro, Ipad Air en Ipad Mini zijn niet toegestaan.

Welke mogelijkheden biedt de school?

U heeft de keuze uit 2 mogelijkheden.

Elke leerling zal gebruik maken van een iPad 10de generatie, 256 GB, Apple Pencil USB-C en een Pipetto-hoes. 

Via de webshop van Econocom krijgt u de keuze om de bundel aan te kopen of te huren. 

Enkel nieuwe iPads die aangekocht of gehuurd worden via deze webshop zullen nog toegelaten worden in de school en worden opgenomen in het beheersysteem. Eigen toestellen elders aangekocht zullen niet gebruikt kunnen worden.

Er kan één iPad per leerling gekocht of gehuurd worden.

Via de webshop kan u optioneel een uitgebreide waarborg (=verzekering) aankopen zowel voor aangekochte als gehuurde iPads. Wij raden als school ten zeerste aan om te kiezen voor deze uitgebreide waarborg. Deze dekt onder andere glasbreuk en waterschade. 

Een iPad die aangekocht of gehuurd wordt, wordt eind augustus op school geleverd. U ontvangt in augustus dan ook meer praktische informatie over het afhalen van de iPad op school.

We hebben reeds zelf een iPad. Kan mijn zoon of dochter dit toestel op school gebruiken?

Nee, dit is niet mogelijk.

Enkel deze toestellen zijn toegelaten:

  • een iPad die wordt aangekocht of gehuurd via de webshop van Econocom;
  • een iPad die tijdens voorgaande schooljaren al in het beheersysteem van de school opgenomen werd.

Hoe kan ik een toestel via de webshop van Econocom aankopen of huren?

    Account aanmaken op de Econocom-webshop:
    Als ouder kan u zelf een account aanmaken op de webshop van Econocom. Op die manier kan u een iPad-bundel aanschaffen of huren.

    Een account aanmaken en een iPad/MacBook bestellen kan vanaf 1 juli 2024. We raden u aan dit tijdig te doen en het toestel te bestellen vóór 1 augustus 2024, zodat uw kind goed voorbereid met de iPad of MacBook aan het nieuwe schooljaar kan beginnen. Mocht u nog vragen hebben over de webshop, aarzel dan niet om contact op te nemen via het portaal van Econocom: https://admin.ideaalnet.org/ of via helpdesk@idealnet.nl of het telefoonnummer 0032-2 882 34 70.

    Hoeveel kost een iPad-bundel die ik via de webshop van Econocom huur/aankoop?

    Via de webshop van Econocom kan je een bundel huren of aankopen:

    • Aankoop: iPad 10 256 GB + USB-C pencil + Cover kost €629.
    • Huur: iPad 10 256 GB + USB-C pencil + Cover kost €17 per maand. De huurtermijn bedraagt 3 schooljaren. Bij het bestellen van deze bundel betaalt u €68 waarborg en de eerste maand huur. 

    De optionele uitgebreide waarborg gedraagt €75.  

    Hoeveel kost een MacBook die ik via de webshop van Econocom huur/aankoop? (Enkel domein "Economie & organisatie")

    De leerlingen van de 2de en 3de graad in het domein "Economie & organisatie", voor de dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit zullen vanaf dit schooljaar werken met een MacBook. 

    Leerlingen in het domein "Economie & organisatie" in de arbeidsmarktfinaliteit blijven de iPad gebruiken. 

    Via de webshop van Econocom kan je een MacBook huren of aankopen:

    • Aankoop: MacBook Air 13" kost €1.099.
    • Huur: MacBook Air 13" kost €23 per maand. De huurtermijn bedraagt 3 schooljaren. Bij het bestellen van deze MacBook betaalt u €92 waarborg en de eerste maand huur. 

    Wordt de iPad die ik aankoop of huur geleverd?

    De iPad die u via de webshop aankoopt of die u via de school huurt, wordt op school geleverd.

    U ontvangt dus geen toestel thuis. 

    Welke leerlingen zullen met een iPad werken?

    Alle leerlingen in het Sint-Ursula-Instituut werken met een iPad, met uitzondering van leerlingen 2de en 3de graad in het domein "Economie & organisatie", voor de dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit. Zij zullen vanaf dit schooljaar werken met een MacBook. 

    Leerlingen in het domein "Economie & organisatie" in de arbeidsmarktfinaliteit blijven de iPad gebruiken. 

    Mijn zoon of dochter start in het eerste jaar. Hoelang zal de iPad die we nu aankopen gebruikt kunnen worden?

    We gaan ervan uit dat een iPad minimaal 3 schooljaren kan gebruikt worden.

    Wordt de iPad in alle lessen gebruikt?

    De iPad is een digitaal leermiddel en wordt gebruikt naast andere leermiddelen zoals boeken, cursussen... De leraar gebruikt de iPad als dit voor de leerling een meerwaarde is. De iPad zal dus in bepaalde lessen intensief gebruikt worden en in andere lessen misschien minder. 

     

    Wat is een beheerde Apple ID?

    De school maakt gebruik van beheerde Apple ID’s. Beheerde Apple ID's zijn uniek binnen de school en staan los van eventuele andere Apple ID's die je voor jezelf aanmaakte. In tegenstelling tot een persoonlijk Apple ID bepaalt de beheerder tot welke voorzieningen de beheerde Apple ID toegang heeft.

    Wat is een beheerde Apple ID?

    De school zal de beheerde Apple ID gebruiken om de leerling te laten inloggen op zijn of haar iPad en om toegang te geven tot Apple voorzieningen.

    Deze voorzieningen omvatten iCloud, iTunes U en de apps Klaslokaal en Schoolwerk.

    Daarnaast kan men met andere gebruikers in de school samenwerken in Pages, Numbers en Keynote. Bij elke beheerde Apple ID komt ook nog eens 200 GB aan iCloud-opslagruimte.

    Je beheerde Apple ID is je gebruikersnaam@sui.be. Het wachtwoord is hetzelfde dan voor Office 365.

    Beschikbare voorzieningen

    Om de aandacht niet af te leiden van het onderwijs, zijn de volgende voorzieningen niet beschikbaar met een beheerde Apple ID:

    • Aankopen in de App Store
    • Aankopen in de iTunes Store
    • Aankopen in de Book Store
    • Bedienen van HomeKit-apparaten
    • Apple Pay
    • Zoek mijn iPhone
    • Zoek mijn Mac
    • Zoek mijn vrienden
    • iCloud Mail
    • iCloud-sleutelhanger (sleutelhanger-items worden echter bewaard en hersteld op gedeelde iPad-apparaten)
    • iCloud Delen met gezin

    Aan het begin van het schooljaar krijg je de inloggegevens van je beheerde Apple ID.

    Persoonlijk Apple ID

    Je kan bij de iTunes Store en App Store wel inloggen met een persoonlijk Apple ID dat je zelf aanmaakt zodat je op je eigen iPad apps kan installeren.  De school ziet geen gegevens van je persoonlijk Apple ID.

    Als school ondersteunen we het gebruik van een persoonlijk Apple ID niet. Dit maak en beheer je dus volledig zelf.

    Persoonlijke Apple ID's zorgen ervoor dat het risico op ongecontroleerd gebruik (bijvoorbeeld games tijdens de les of huiswerk) groter wordt. De school voorziet alle apps die nodig zijn voor het gebruik van de iPad in de les.

    Hoe worden de apps geïnstalleerd?

    De school installeert de apps die nodig zijn voor de lessen op de iPad van uw zoon of dochter.

    Klasgebonden apps kunnen geïnstalleerd worden vanuit Jamf Leerling. Hiervoor is geen persoonlijk Apple ID nodig. 

    Kan ik via de school meer dan één iPad aanschaffen?

    Elke iPad aangekocht via de webshop van Econocom staat onder beheer van de school en wordt op school geleverd. We gaan ervan uit dat leerlingen minimaal 3 jaar met eenzelfde iPad voor school kunnen werken. Indien noodzakelijk kan een nieuwe iPad aangekocht worden via de webshop.

    Voorziet de school een beschermhoes om de iPad in op te bergen of moeten we dit zelf voorzien?

    De school voorziet een stevige beschermhoes met logo van de school. Deze hoes zorgt ervoor dat de iPad optimaal beschermd kan worden tegen beschadiging. 

    De beschermhoes van de school is verplicht, en kan via de webshop van Econocom besteld worden. 

    Is een beschermhoes voor de iPad wel belangrijk?

    Zorgvuldig omgaan met je iPad voorkomt beschadiging (en bijhorende kosten voor herstelling). Een stevige beschermhoes kan hierbij alvast heel erg nuttig zijn.

    De school heeft, na zorgvuldig en uitgebreid onderzoek, gekozen voor een beschermhoes (“bumpcase”) van het merk Pipetto. 

    Hoe maak ik de iPad gebruiksklaar voor september?

    Tegen 1 september verwachten we dat de leerling

    • zijn iPad in het beheer van de school zet (in dienst nemen van de iPad)
    • is ingelogd met het Apple ID van de school
    • is ingelogd in Smartschool
    • is ingelogd met het mailadres van de school in de app Mail  

    Hier vindt u alle informatie terug in verband met het installeren van de iPad na afhalen op school.

    eBook

    .pdf-versie

     

    Hoeveel jaar bedraagt de waarborg van een iPad die via de school wordt gekocht?

     

    Een iPad die aangekocht werd via de webshop van Econocom heeft een waarborg van 2 jaar (24 maanden), die enkel geldig is op de Apple hardware.

    Vallen niet onder de waarborg:

    • softwareproblemen van gelijk welke aard
    • het verlies van data schade als gevolg van oneigenlijk gebruik
    • valschade
    • vochtschade
    • cosmetische schade
    • glasbreuk
    • lichtnetadapter en lightningkabel

    Voor batterijen en andere verbruiksgoederen zal eerst een diagnostische test worden uitgevoerd. Dit om na te gaan of het probleem het gevolg is van normale slijtage, dan wel van een abnormaal defect.

    Bij herstelling geldt een waarborg van 3 maanden op de te vervangen onderdelen en de uitgevoerde werken.

     

     

     

    Is schade aan de iPad verzekerd via de schoolverzekering?

    Schade aan de iPad wordt niet verzekerd via de schoolverzekering.

    Wij raden ten zeerste aan om gebruik te maken van de uitgebreide waarborg bij de aankoop of het huren van de iPad via de webshop van Econocom.

    De uitgebreide waarborg bedraagt €75. 

    Wat moet ik doen bij een defect of een probleem met de iPad?

    Meer info volgt weldra.

    Is het zinvol om de iPad te laten herstellen?

    Aangekochte iPad via de webshop vanaf schooljaar 2024-2025

    Indien er gekozen werd voor de uitgebreide waarborg kan u de iPad aanmelden via het platform van Ideaalnet. 

    Meer info volgt weldra.

    Aangekochte iPad schooljaar 2023-2024 en eerder

    Ga steeds ten rade bij de iCoach. 

    Gaat het gebruik van de iPad resulteren in kostenbesparingen op andere vlakken?

    De school engageert zich om te streven naar een aantal kostenbesparende maatregelen ten gevolge van het gebruik van de iPad.

    Zo zal er in het 1ste jaar geen wetenschappelijk rekentoestel (kostprijs +/- € 15) aangekocht dienen te worden. Ook in het 3de jaar zal voortaan geen grafisch rekentoestel (kostprijs +/- €100) meer moeten gekocht worden. Deze rekentoestellen zullen vervangen worden door een app die de school zal voorzien.

    Daarnaast verwachten we dat er ook een daling zal zijn van het aantal kopieën. Ook bestaat de mogelijkheid dat er voor een specifiek vak in een specifiek jaar geen handboek meer nodig is.

    Mag de iPad buiten de lesuren gebruikt worden, bijvoorbeeld tijdens de middagpauze en speeltijden?

     

    De iPad wordt tijdens les- en klasmomenten, zowel binnen als buiten het schooldomein, gebruikt als dit noodzakelijk is voor de les of door de leraar wordt toegestaan. Tijdens recreatiemomenten buiten het schoolgebouw is het gebruik van de iPad enkel zittend of stilstaand toegelaten. Het is verboden om de iPad tijdens de recreatiemomenten in de gangen en op trappen te gebruiken.

    De iPad wordt uit de buurt van eten en drinken gehouden. Het toestel wordt dan ook niet gebruikt in de cafetaria’s tijdens het ontbijt en de middagpauze.

    Mag de iPad tijdens de avondstudie gebruikt worden?

    Omdat de iPad een leermiddel is, mag het toestel tijdens de avondstudie gebruikt worden.

    Waar kan mijn zoon of dochter de iPad bewaren tijdens de pauzes?

    Leerlingen uit klassen met een eigen vast lokaal (stamlokaal) kunnen tijdens pauzes hun iPad achterlaten in hun klaslokaal. Deze lokalen worden steeds afgesloten.

    Moet uw zoon of dochter toch na een pauze niet terug naar het eigen lokaal, dan kan hij of zij de iPad tijdens de pauze ook bij zich dragen.

    Leerlingen van de tweede en derde graad kunnen hun iPad ook bewaren in de lockers.

    Is er een veilige plaats op school om de iPad te bewaren of moet mijn zoon of dochter deze dagelijks heen en weer vervoeren?

    Leerlingen worden verondersteld hun iPad elke dag bij te hebben op school, en ook ’s avonds mee terug naar huis te nemen. De iPad kan immers ook gebruikt worden om huiswerk te maken of bij afstandsonderwijs of afwezigheid.

    De school voorziet geen plaatsen waar de iPad op een veilige manier kan bewaard worden tot de volgende dag.

    Zijn de leraren voorbereid om met de iPad aan de slag te gaan?

     

    Een permanent werken aan professionalisering van al onze medewerkers vinden we op het Sint-Ursula-Instituut erg belangrijk.

    In het kader van dit iPad-project worden de leraren van de school al sinds eind 2017 opgeleid in het gebruik van een iPad in een onderwijscontext. Ook naar de toekomst blijft de school sterk inzetten op verdere opleiding en het delen van voorbeelden en ervaringen uit de praktijk (‘best practices’). We streven ernaar dat elke leraar het certificaat van Apple Teacher kan behalen.

    Wordt bij het beheer van mijn iPad door de school de privacy gerespecteerd?

    Elke iPad die door leerlingen en leraren op school wordt gebruikt staat onder beheer van de school.

    De school maakt hierbij gebruik van een beheersysteem, Jamf School.

    Het bedrijf Jamf heeft de privacyconvenant onderwijs ondertekend en werkt dus conform de recentste privacywetgeving (GDPR). Concreet betekent dit dat de school slechts een beperkt aantal gegevens kan zien op de iPad van de leerlingen.

    Wat kan de school zien in Jamf School?

    • De naam van de leerling en de klas;
    • De locatie van de iPad bij benadering (te vergelijken met “Zoek mijn iPhone”);
    • De naam van de iPad, de iPadOS-versie, het serienummer, de geheugencapaciteit (hoeveel geheugen is er nog vrij), de online status (wanneer werd er voor het laatst ingecheckt), het batterijgebruik (percentage opgeladen);
    • De door de school geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de inhoud);
    • Door de leerling geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de inhoud).

    Wat kan de school niet zien?

    • E-mail- en berichtenconversaties, contactpersonen, agenda;
    • Toegangscode, wachtwoorden, privé wifi-instellingen. De school kan de toegangscode wel resetten;
    • Geen enkele inhoud, frequentie of tijdstip van gebruik van apps;
    • Data die zijn opgenomen door de microfoon of de camera (dus geen foto’s, video’s, geluidsbestanden);
    • De persoonlijke Apple ID of gegevens die daarmee verband houden bijv. kredietkaart- of prepaidkaartgegevens.

     

    Indien het toestel van mijn zoon of dochter defect of gestolen is, kan ik dan een reservetoestel van de school gebruiken?

    De school beschikt over een beperkt aantal reservetoestellen. In de mate van het mogelijke, zal de school gedurende een periode van maximum 2 weken een reservetoestel ter beschikking stellen. Dit gebeurt enkel in het geval van defect of diefstal. Voor diefstal is een bewijs van aangifte bij de politie vereist, voor defect is een ontvangstbewijs (voor herstelling) van een Apple certified reseller vereist.

    De school stelt geen reservetoestel ter beschikking van leerlingen die hun toestel vergeten zijn, verloren zijn of waarvan het toestel niet is opgeladen.

    Hoe kan ik het iPadgebruik thuis controleren?

    Schermtijd

    Met de functie 'Schermtijd' kan u het gebruik van apps toestaan en beperken, apparaatvrije tijd inplannen en andere instellingen opgeven. Zo kan u samen met uw zoon of dochter bewustere keuzes maken over hoe hij of zij het apparaat thuis gebruikt. U kan de instellingen op elk moment wijzigen of uitschakelen.

    Wat zijn de mogelijkheden van de app ‘Schermtijd’?

    Schermtijd bestaat uit een aantal onderdelen:

    • Downtime: u bepaalt vanaf welk tijdstip van de dag uw zoon of dochter bepaalde apps niet meer mag gebruiken.
    • Applimieten: u stelt limieten voor afzonderlijke apps of categorieën in. • Altijd toegestaan: u kan die apps kiezen die u altijd wil toestaan, zelfs als de tijdslimiet voorbij is (zoals bv Smartschool)
    • Content en privacybeperkingen: u kan bepaalde content blokkeren, zoals aanpassingen doen voor de toegangscode en u kan een leeftijdskeuring voor films en series kiezen.

    Wat zijn de voordelen van Schermtijd?

    In tegenstelling tot de vorige functies voor Ouderlijk toezicht, geeft Schermtijd een veel completer beeld van hoé uw zoon of dochter zijn of haar iPad gebruikt. Aan de hand van het gebruik kun u hem of haar bijvoorbeeld belonen voor verantwoord gebruik.

    Schermtijd omzeilen kan niet zomaar, want er is een viercijferige pincode nodig om bijvoorbeeld instellingen aan te passen en om apps langer te kunnen gebruiken dan de aangegeven limiet.

    Hoe kan ik ‘Schermtijd’ gebruiken?

    De instellingen voor deze app vindt u in de standaard Instellingen-app, onder de Niet Storen-functie.

    • Ga op uw iPhone of iPad naar 'Instellingen' > 'Schermtijd'.
    • Tik op 'Schakel schermtijd in'.
    • Tik op 'Ga door'.
    • Selecteer 'Dit is de iPad van mijn kind'.

    U kunt nu op elk gewenst moment een rapport bekijken over hoe uw kind het apparaat, apps en websites gebruikt. Met Schermtijd kunt u ook een speciale toegangscode aanmaken om de schermtijd-instellingen te beveiligen, zodat u de enige bent die extra tijd kan toewijzen of wijzigingen kan aanbrengen.

    Onder het kopje Downtime stelt u in van hoe laat tot hoe laat de mogelijkheden van het toestel beperkt worden. U kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de Downtime in te laten gaan om 21.00 uur ‘s avonds tot 07.00 uur de volgende ochtend. Hierdoor blijven alleen de essentiële apps beschikbaar, zoals de Berichten- en Klok-app. Bij alle andere apps wordt een zandlopertje weergegeven en worden de appicoontjes donker afgebeeld. Eventueel kan uw kind toch nog extra tijd aanvragen bij u die u kan toewijzen door de Schermtijd-code in te voeren. De app blijft dan actief zolang u deze gebruikt. Voor Downtime bepaalt u zelf welke apps u eventueel nog wel wil toestaan. U hebt hierbij de keuze uit alle apps die op de iPad staan. U kiest bij Altijd toegestaan zelf welke apps wel en niet gebruikt mogen worden na de ingestelde Downtime.

    Als u liever een limiet op apps wil instellen, dan doet u dat onder het kopje Applimieten. U kan daarbij kiezen voor alle verschillende categorieën. Dit komt van pas als u voor uw zoon of dochter een limiet wil instellen voor bijvoorbeeld alle social media-apps zoals Facebook, Snapchat en Twitter. U bepaalt zelf hoeveel uur of limiet uw kind per groep mag besteden. U kan de limiet zelfs per dag aanpassen, bijvoorbeeld als u uw kind in het weekend wat meer tijd gunt. Bij de algemene statistieken kun u ook per app aangeven hoelang u deze limiet wil gebruiken.

    Vlak voor het einde van de tijdslimiet krijgt uw kind via een pop-up nog een melding dat de tijd er bijna op zit. Hij of zij kan dan niet zomaar de app blijven gebruiken, want als ouder moet u eerst de code invoeren om verder te kunnen gaan. Als kinderen de code niet weten, houdt het voor hen dus op. 

    Meer informatie kan u ook hier vinden.

    Jamf Parent

    De iPad van uw zoon of dochter staat onder beheer van de school. Hiervoor gebruikt de school het beheersysteem Jamf. 

    Omdat u uw kind als geen ander kent, stelt de school nu ook Jamf Parent ter beschikking. Dit geef u de mogelijkheid om apps en apparaatfunctionaliteit te beperken. Zo kan u bijvoorbeeld speeltijd, communicatie of sociale media beperken. U kan via Jamf Parent de iPad van uw zoon of dochter buiten de schooluren beheren. Tijdens de schooluren zal deze app niet toegankelijk zijn.

    Via deze link vindt u een handleiding voor Jamf Parent.

    Hou er wel rekening mee dat de apps terug in alfabetische volgorde op de iPad van uw zoon of dochter verschijnen.

    Kunnen er beperkingsprofielen op de iPad gezet worden?

    Het toenemend gebruik van sociale media is voor veel van onze leerlingen één van de weinige sociale uitlaatkleppen die overblijven. We vernemen van ouders dat dit echter soms tot buitensporigheden kan leiden. Ook leraren geven soms te kennen dat een specifieke leerling gebaat zou zijn bij een iets meer gecontroleerde toegang op de iPad.

    Als ouder kan u zelf het gebruik van de iPad buiten de schooluren beperken via de functie ‘Schermtijd’ en 'Jamf Parent'. Deze tools geven de mogelijkheid om het gebruik van apps toe te staan en te beperken, om apparaatvrije tijd in te plannen en om andere instellingen op te geven. Meer informatie hierover vindt u verder bij de veelgestelde vragen. Indien deze tools echter niet voldoende zou blijken, heeft de school een aantal profielen ingevoerd, die het gebruik van specifieke toepassingen en apps op de iPad kan blokkeren.

    Schoolgebonden apps zullen altijd gebruikt kunnen worden. Specifieke websites worden op dat ogenblik geblokkeerd. 

    Afhankelijk van de situatie waarin uw zoon of dochter zich bevindt, zijn er volgende profielen mogelijk:

    • Profiel 'groen': start profiel voor elke leerling
    • Profiel ‘oranje’: beperking in gebruik van de iPad elke schooldag (van maandag tem vrijdag) van 8.30 uur tot 16.00
    • Profiel ‘rood’: beperking in gebruik van de iPad. De iPad kan te allen tijde enkel gebruikt worden voor schoolgebonden en toegestane apps. Tijdens de vakantieperiodes valt deze beperking weg.

     

    Voor elk van bovenstaande profielen zijn er geen beperkingen tijdens de schoolvakanties.

    De vraag om een beperkingsprofiel in te stellen, kan komen vanuit de klassenraad. De klassenraad kan, in samenspraak met ouders en leerling, het initiatief nemen om het gebruik van de iPad te beperken, indien we als school merken dat een leerling op school de iPad op een ongepaste wijze gebruikt.

    Maar indien u zelf als ouder thuis merkt dat uw zoon of dochter de iPad buitensporig voor niet-schoolgerelateerde zaken gebruikt, en u zich hierover zorgen maakt, mag u altijd contact opnemen met de graaddirecteur van uw zoon of dochter. We bekijken dan samen of het wenselijk is een beperkingsprofiel op de iPad van uw zoon of dochter aan te brengen.

    Welke websites kunnen door de school geblokkeerd worden?

    Mijn vraag staat er niet tussen.

    Indien u uw vraag doorstuurt naar iDesk@sui.be, zullen wij ervoor zorgen dat deze ook in de lijst van veelgestelde vragen terechtkomt.