Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u enkele vragen en antwoorden over het gebruik van de iPad.

Waarom kiest het Sint-Ursula-Instituut voor een tablet en niet voor een laptop?

Een tablet is, naast werkboeken, handboeken, notities, … slechts één van de leermiddelen die in het Sint-Ursula-Instituut zal worden gebruikt.

Het toestel is erg mobiel en kan zowel in de klas als erbuiten flexibel worden ingezet.

Een tablet start snel op en is onmiddellijk gebruiksklaar.

Met een opgeladen batterij kan je een ganse lesdag doorkomen.

Het toestel is licht, is ook eenvoudig op te bergen in de boekentas en neemt weinig plaats in op een schoolbank.

Qua gebruiksgemak is het erg vergelijkbaar met de smartphones die jongeren vandaag al erg gewoon zijn.

Waarom kiest het Sint-Ursula-Instituut voor een iPad en niet voor een ander type tablet?

De visie van Apple op het gebruik van een iPad in de klas komt zeer sterk overeen met de manier waarop we binnen het Sint-Ursula-Instituut het gebruik van een digitaal leermiddel in de klas zien.

De iPad biedt ontelbare mogelijkheden om het leercomfort van de leerling te verhogen. Zo is er bijvoorbeeld een ingebouwde voorleesfunctie, de mogelijkheid om Augmented Reality te gebruiken, meer dan 1 app om de creativiteit van de leerling ten volle te ontplooien (Clips, iMovie, GarageBand...).... Met de iPad beschikken leerlingen en leraren over meer manieren om te denken en te creëren. 

Er wordt gebruik gemaakt van een eenvoudig webportal (Apple School Manager) en een beheersysteem voor iPad in een klasomgeving (jamf). Op die manier kunnen niet enkel alle toestellen makkelijk van op één plek centraal worden beheerd, maar kan ook de leraar op elk moment de volledige controle over het lesgebeuren bewaren.

Dit document geeft u enkele ideeën, gebaseerd op de vier ontwerpprincipes uit de visie van Apple op het onderwijs. 

/userfiles/files/iPad/vision-for-learning-ipad.pdf

Welke leerlingen zullen met een iPad werken?

Alle leerlingen in het Sint-Ursula-Instituut werken met een iPad.

Wordt de iPad in alle lessen gebruikt?

De iPad is een digitaal leermiddel en wordt gebruikt naast andere leermiddelen zoals boeken, cursussen... De leraar gebruikt de iPad als dit voor de leerling een meerwaarde is. De iPad zal dus in bepaalde lessen intensief gebruikt worden en in andere lessen misschien minder. 

 

Zal de iPad de handboeken en kopieën vervangen?

Niet noodzakelijk. De iPad is een digitaal leermiddel dat naast andere leermiddelen gebruikt wordt. Zo kan het zijn dat in sommige vakken de iPad het handboek of de papieren cursus vervangt. In andere vakken zal de iPad mogelijk samen met een bestaand handboek of werkboek gebruikt worden. Op deze manier hebben leerlingen een hoeveelheid informatie ter beschikking en een veelheid aan didactische middelen via de meest recente technologieën.

Welk type iPad wordt er gebruikt?

In het Sint-Ursula-Instituut wordt standaard gebruik gemaakt van een Apple iPad 11de generatie (A16) met 128 GB interne opslagcapaciteit en 2 GB RAM.
Bestaande leerlingen mogen gebruik maken van een iPad vanaf de 8ste generatie tem 10de generatie met 64 GB, 128 GB en 256 GB interne opslagcapaciteit. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat de iPad reeds in het beheer stond van de school op 1 juni 2025. 

Vanaf 1 september 2025:
Onder zeer specifieke voorwaarden (zie verdere vragen) is het voor uw zoon of dochter mogelijk om een eigen iPad op school te gebruiken. Deze iPad dient in het beheer van de school te komen, dit zal bij aanvang van het schooljaar gebeuren. 

Verplichte accessoires voor de iPad

Vanaf schooljaar 2025-2026 wordt het gebruik van een stylus verplicht in de 1ste en 2de graad, voor de 3de graad is het gebruik van een Bluetooth toetsenbord verplicht.

Een stylus biedt heel wat pedagogische voordelen, zoals: 

  • Het bevorderen van de handschriftvaardigheid en notitievaardigheid
  • Het gemakkelijker annoteren van cursussen, werkbladen en documenten
  • Meer precisie bij creatieve en technische vakken
  • Een verbeterde digitale leerervaring in het algemeen

Een extern toetsenbord biedt meerdere voordelen: 

  • Het vergemakkelijkt het typen van langere teksten, zoals verslagen, taken en toetsen
  • Het bevordert een ergonomische en efficiënte werkhouding
  • Het laat toe sneller en accurater te werken dan met het schermtoetsenbord
  • Het verhoogt de focus doordat het scherm volledig gebruikt kan worden voor de leerinhoud

Deze stylus of toetsenbord: 

  • kan aangekocht worden via onze schoolwebshop, waar een Apple Pencil USB-C (€84,54) en een Logitech toetsenbordhoes (€107,81) worden aangeboden. Opgelet, de Logitech toetsenbordhoes is enkel compatibel met de iPad 10de en 11de generatie.
  • of mag vrij aangekocht worden in een winkel naar keuze, zolang de stylus compatibel is met de iPad van de leerling en het toetsenbord via Bluetooth werkt en compatibel is met de iPad van de leerling.
    U kan enkele voorbeelden en weblinks hier terugvinden: stylus - bluetooth toetsenbord

U kan de webshop voor onze school terugvinden via deze link: https://portal.procurato.store/inloggen

Een handleiding kan u hier terugvinden.

Bij vragen over de webshop mag u contact opnemen met Econocom Belux - Switch Education via mail naar education.belux@econocom.com

Welke mogelijkheden biedt de school? (Kopen - huren - eigen iPad)

U heeft de keuze uit 3 mogelijkheden.

  • iPad aankopen

Alle leerlingen krijgen de kans om een nieuwe iPad (11de generatie) aan te kopen via de webshop van de school, in samenwerking met Econocom. iPads aangekocht via deze webshop worden automatisch opgenomen in het beheersysteem van de school.
Er kan één iPad per leerling gekocht worden.

Via de webshop kan u optioneel een uitgebreide waarborg (= verzekering) aankopen. Wij raden als school ten zeerste aan om te kiezen voor deze uitgebreide waarborg. Deze dekt oa glasbreuk en waterschade. Bij een uitgebreide waarborg zal de school de herstelling en opvolging voor haar rekening nemen. De franchise bedraagt €75 en zal verrekend worden via de schoolrekening

Een iPad die via de webshop wordt aangekocht, wordt eind augustus op school afgehaald.

  • iPad huren

Leerlingen die geen iPad wensen aan te kopen, krijgen de kans om een iPad te huren van de school. De huurperiode loopt van 1 september 2025 tot einde huurperiode. 

Leerlingen die een iPad van de school willen huren, kunnen zich hiervoor aanmelden via het registratieformulier tot en met 20 augustus 2025.   

De leerling ontvangt een iPad (minimaal iPad 11de generatie) van 128 GB, met inbegrip van een hoes. Het toestel wordt ook verzekerd door de school.     

Dit toestel zal verhuurd worden mits betaling van de huurgelden en ondertekening van een gebruikersovereenkomst. Het huurgeld bedraagt €15 per maand en zal via de schoolrekening verrekend worden m.u.v. de eerste schijf (September – december). De eerste schijf €60 betaald u voor 20 augustus 2025 op het rekeningnummer van de school BE31 4067 0158 6155 met als mededeling: huurgeld iPad en de naam en voornaam van de leerling. Pas na ontvangst van dit huurgeld, zal de iPad overgedragen worden aan de leerling. 

Een iPad die via de school wordt gehuurd, wordt op school afgehaald eind augustus.

  • Eigen iPad gebruiken

Onder zeer specifieke voorwaarden (zie volgende vraag) is het voor uw zoon of dochter mogelijk om een eigen iPad op school te gebruiken. Deze iPad dient in het beheer van de school te komen, dit zal bij aanvang van het schooljaar gebeuren. Hiervoor zal een integratiekost van €30 aangerekend worden via de schoolrekening.

Indien u hiervoor kiest, vragen we om ten laatste tegen 15 augustus 2025 het formulier via deze link in te vullen.  

Bij gebruik van een iPad die niet via de webshop werd aangeschaft, kan geen verzekering via de school worden afgesloten. 

We hebben reeds zelf een iPad. Kan mijn zoon of dochter dit toestel op school gebruiken?

Ja, dit is mogelijk. Hiervoor dient de iPad opgenomen te worden in het beheer van de school. Er wordt een integratiekost van €30 aangerekend via de schoolrekening.
Indien u hiervoor kiest, vragen we om ten laatste tegen 15 augustus 2025 het formulier via deze link in te vullen.  

Enkel deze toestellen zijn toegelaten:

  • iPad 10de of 11de generatie minimaal 64GB geheugen
  • iPad Pro 11” of Air 11” minimaal 64GB geheugen

Deze toestellen zijn niet toegelaten:

  • iPad Pro 13” en iPad Air 13”
  • iPad Mini

Hoe kan ik een toestel via de webshop van Econocom aankopen?

    U kan de webshop voor onze school terugvinden via deze link: https://portal.procurato.store/inloggen

    Een stappenplan met foto's kan u hier terugvinden.

    Stappenplan:

    • Open de webshop via deze link: https://portal.procurato.store/inloggen
    • Maak een account aan.
    • Vul de gevraagde velden in en tik op 'Maak mijn account aan'.
    • Je account is aangemaakt, een email wordt verzonden naar het opgegeven mailadres. Volg de stappen omschreven in de mail.
    • In de mail wordt gevraagd een authenticator-app te installeren (de werkwijze vindt u in de mail). Vul daarna de code hier in.
    • Kies voor ‘Voer een code in’ om de toegangscode van de school in te vullen om toegang te krijgen tot de webshop van de school.
    • Voer de code 'SUIDIGI25' in en daarna de naam van de leerling aan onze school en tik op 'Opslaan'.
    • U kan nu inloggen in de webshop van de school en de bestelling plaatsen.
    • Kies in het blokje iPad voor 'In winkelwagen'. Je kan in het volgende scherm de verplichte hoes en alle vrijblijvende accessoires aanschaffen.
    • Kies een hoes naar keuze (= verplicht), kies eventueel accessoires naar keuze.
    • Wij raden als school aan om te kiezen voor de optie 'verlengde waarborg' (= verzekering) en tik daarna onderaan de pagina op 'In winkelwagen'.
    • Tik bovenaan rechts van de webpagina op het winkelkarretje.
    • Tik op 'Doorgaan naar afrekenen'.
    • Tik op 'Volgende'.
    • Vul alle gevraagde gegevens in.
    • Let op! Bij het telefoonnummer is het landnummer (+32) noodzakelijk.
    • Tik op 'Selecteer' om de gegevens op te slaan.
    • Tik op 'Order plaatsen' en betaal vervolgens de iPad via Bancontact.

    De levering van de iPad en accessoires gebeurt eind augustus op de school.

    De afhaaldatum is vrijdag 29 augustus. U ontvangt hierover meer informatie eind augustus via het opgegeven mailadres bij bestelling. Op dat moment kan u er ook voor kiezen om de iPad samen met leerkrachten in te stellen op de school zodat de iPad startklaar is op 1 september.

    Bij vragen over de webshop mag u contact opnemen met Econocom Belux - Switch Education via mail naar education.belux@econocom.com

    Hoeveel kost een iPad-bundel die ik via de webshop van Econocom aankoop?

    Aankoop: iPad 11 128 GB (€347,66) + Cover Otterbox (€22,98) = €370,64

    De (optionele) uitgebreide waarborg (3j) bedraagt €59,29.  

    Mijn zoon of dochter start in het eerste jaar. Hoelang zal de iPad die we nu aankopen gebruikt kunnen worden?

    We gaan ervan uit dat een iPad minimaal 3 schooljaren kan gebruikt worden.

    Kan ik via de school meer dan één iPad aanschaffen?

    Elke iPad aangekocht via de webshop van Econocom staat onder beheer van de school en wordt op school geleverd. We gaan ervan uit dat leerlingen minimaal 3 jaar met eenzelfde iPad voor school kunnen werken. Indien noodzakelijk kan een nieuwe iPad aangekocht worden via de webshop.

    Voorziet de school een beschermhoes om de iPad in op te bergen of moeten we dit zelf voorzien?

    De school voorziet een stevige beschermhoes van het merk Otterbox die kan aangekocht worden via de webshop. Deze hoes zorgt ervoor dat de iPad optimaal beschermd kan worden tegen beschadiging. 

    Een degelijke beschermhoes is verplicht!

    Is een beschermhoes voor de iPad wel belangrijk?

    Zorgvuldig omgaan met je iPad voorkomt beschadiging (en bijhorende kosten voor herstelling). Een stevige beschermhoes kan hierbij alvast heel erg nuttig zijn.

    De school heeft, na zorgvuldig en uitgebreid onderzoek, gekozen voor een beschermhoes (“bumpcase”) van het merk Otterbox. 

    Hoeveel jaar bedraagt de waarborg van een iPad die via de school wordt gekocht?

    Een iPad die aangekocht werd via de webshop van Econocom heeft een waarborg van 3 jaar (36 maanden), die enkel geldig is op de Apple hardware.

    Vallen niet onder de waarborg:

    • softwareproblemen van gelijk welke aard
    • het verlies van data schade als gevolg van oneigenlijk gebruik
    • valschade
    • vochtschade
    • cosmetische schade
    • glasbreuk
    • lichtnetadapter en lightningkabel

    Voor batterijen en andere verbruiksgoederen zal eerst een diagnostische test worden uitgevoerd. Dit om na te gaan of het probleem het gevolg is van normale slijtage, dan wel van een abnormaal defect.

    Bij herstelling geldt een waarborg van 3 maanden op de te vervangen onderdelen en de uitgevoerde werken.

    Hoe maak ik de iPad gebruiksklaar voor september?

    Tegen 1 september verwachten we dat de leerling

    • is ingelogd in het beheer van de school
    • is ingelogd met het Apple Account van de school
    • is ingelogd in Smartschool
    • is ingelogd met het mailadres van de school in de app Mail  

    Hier vindt u alle informatie terug in verband met het installeren van de iPad na afhalen op school.

    Wat is een beheerde Apple Account?

    De school maakt gebruik van beheerde Apple Accounts. Beheerde Apple Accounts zijn uniek binnen de school en staan los van eventuele andere Apple Accounts die je voor jezelf aanmaakte. In tegenstelling tot een persoonlijk Apple Account bepaalt de beheerder tot welke voorzieningen de beheerde Apple Accounttoegang heeft.

    Wat is een beheerde Apple Account?

    De school zal de beheerde Apple Account gebruiken om de leerling te laten inloggen op zijn of haar iPad en om toegang te geven tot Apple voorzieningen.

    Deze voorzieningen omvatten iCloud en de app Schoolwerk.

    Daarnaast kan men met andere gebruikers in de school samenwerken in Pages, Numbers en Keynote. Bij elke beheerde Apple Account komt ook nog eens 200 GB aan iCloud-opslagruimte.

    Je beheerde Apple Account is je gebruikersnaam@sui.be. Het wachtwoord is hetzelfde als dat voor Office 365.

    Beschikbare voorzieningen

    Om de aandacht niet af te leiden van het onderwijs, zijn de volgende voorzieningen niet beschikbaar met een beheerde Apple Account:

    • Aankopen in de App Store
    • Aankopen in de iTunes Store
    • Aankopen in de Book Store
    • Bedienen van HomeKit-apparaten
    • Apple Pay
    • Zoek mijn iPhone
    • Zoek mijn Mac
    • Zoek mijn vrienden
    • iCloud Mail
    • iCloud-sleutelhanger (sleutelhanger-items worden echter bewaard en hersteld op gedeelde iPad-apparaten)
    • iCloud Delen met gezin

    Aan het begin van het schooljaar krijg je de inloggegevens van je beheerde Apple Account.

    Persoonlijk Apple Account

    Je kan bij de iTunes Store en App Store wel inloggen met een persoonlijk Apple Account dat je zelf aanmaakt zodat je op je eigen iPad apps kan installeren.  De school ziet geen gegevens van je persoonlijk Apple Account.

    Als school ondersteunen we het gebruik van een persoonlijk Apple Account niet. Dit maak en beheer je dus volledig zelf.

    Persoonlijke Apple Accounts zorgen ervoor dat het risico op ongecontroleerd gebruik (bijvoorbeeld games tijdens de les of huiswerk) groter wordt. De school voorziet alle apps die nodig zijn voor het gebruik van de iPad in de les.

    Schoolprofiel en Jamf Safe Internet

    Vanaf schooljaar 2025-2026 zal elke leerling van onze school zowel het schoolprofiel als Jamf Safe Internet op zijn of haar iPad toegewezen krijgen.  
    Deze beslissing kadert binnen onze voortdurende inspanningen om een rustige, veilige en gefocuste leeromgeving te creëren waarin elke leerling het beste uit zichzelf kan halen. 

    Het schoolprofiel houdt concreet in dat: 

    • De school de schoolgebonden apps op de iPad installeert. 
    • Daarnaast zijn er apps zoals Spotify, Pinterest en YouTube die toegestaan worden omdat deze in de klas gebruikt worden.  
    • Sociale media-apps zoals Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, Whatsapp e.a. standaard worden geblokkeerd en onzichtbaar tijdens de schooluren. 
    • De iPad meer dan ooit een leerhulpmiddel wordt in plaats van een bron van afleiding. 

    Wat is Jamf Safe Internet? 

    Jamf Safe Internet is een beveiligingsoplossing speciaal ontworpen voor het onderwijs. Het helpt leerlingen op een veilige, gefocuste en verantwoorde manier gebruik te maken van oa het internet. De software werkt op de achtergrond en biedt bescherming tegen: 

    • Ongepaste of schadelijke websites (zoals geweld, drugs, pornografie, haatdragende inhoud) 
    • Afleiding door sociale media of gaming websites tijdens lestijd (indien van toepassing) 
    • Onbedoelde downloads of toegang tot malware 

    Wat betekent dit concreet? 

    • De internettoegang via de iPad wordt automatisch gefilterd, zowel op school als thuis. 
    • De school bepaalt welke websites en diensten wel of niet toegankelijk zijn. 
    • Ouders hoeven zelf niets te installeren of te doen. Alles wordt centraal beheerd door de school. 
    • Jamf Safe Internet respecteert de privacy van leerlingen en verzamelt geen persoonlijke gegevens. 

    Waarom doen we dit? 

    We willen een veilige digitale leeromgeving garanderen waarin leerlingen doelgericht kunnen werken en beschermd zijn tegen ongepaste inhoud en minder snel worden afgeleid.  
    Jamf Safe Internet helpt ons om dat op een eenvoudige en betrouwbare manier te realiseren. 
     
    Deze maatregelen werden genomen in overleg met het leerkrachtenteam en zijn gebaseerd op ervaringen van de voorbije jaren waarin we merkten dat afleiding via digitale media een steeds grotere uitdaging vormt voor het leerproces. 

    Hoe worden de apps geïnstalleerd?

    De school installeert de apps die nodig zijn voor de lessen op de iPad van uw zoon of dochter.

    Klasgebonden apps kunnen geïnstalleerd worden vanuit Jamf Leerling. Hiervoor is geen persoonlijk Apple Account nodig. 

    Wordt bij het beheer van mijn iPad door de school de privacy gerespecteerd?

    Elke iPad die door leerlingen en leraren op school wordt gebruikt staat onder beheer van de school.

    De school maakt hierbij gebruik van een beheersysteem, Jamf School.

    Het bedrijf Jamf heeft de privacyconvenant onderwijs ondertekend en werkt dus conform de recentste privacywetgeving (GDPR). Concreet betekent dit dat de school slechts een beperkt aantal gegevens kan zien op de iPad van de leerlingen.

    Wat kan de school zien in Jamf School?

    • De naam van de leerling en de klas;
    • De locatie van de iPad bij benadering (te vergelijken met “Zoek mijn iPhone”);
    • De naam van de iPad, de iPadOS-versie, het serienummer, de geheugencapaciteit (hoeveel geheugen is er nog vrij), de online status (wanneer werd er voor het laatst ingecheckt), het batterijgebruik (percentage opgeladen);
    • De door de school geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de inhoud);
    • Door de leerling geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de inhoud).

    Wat kan de school niet zien?

    • E-mail- en berichtenconversaties, contactpersonen, agenda;
    • Toegangscode, wachtwoorden, privé wifi-instellingen. De school kan de toegangscode wel resetten;
    • Geen enkele inhoud, frequentie of tijdstip van gebruik van apps;
    • Data die zijn opgenomen door de microfoon of de camera (dus geen foto’s, video’s, geluidsbestanden);
    • De persoonlijke Apple ID of gegevens die daarmee verband houden bijv. kredietkaart- of prepaidkaartgegevens.

     

    Is schade aan de iPad verzekerd via de schoolverzekering?

    Schade aan de iPad wordt niet verzekerd via de schoolverzekering.

    Wij raden ten zeerste aan om gebruik te maken van de uitgebreide waarborg bij de aankoop van de iPad via de webshop van Econocom, deze bedraagt €59,29 voor 36 maanden (schooljaar 2025-2026). 

    Wat moet ik doen bij een defect of een probleem met de iPad?

    Elke schade aan een iPad wordt gemeld bij de iCoach via een formulier dat beschikbaar staat op Smartschool. Indien een uitgebreide waarborg werd aangeschaft, kan de herstelling via de school gebeuren (franchise = €75). Indien er geen uitgebreide waarborg werd genomen, zijn de kosten en de herstelling voor de leerling zelf.

    Is het zinvol om de iPad te laten herstellen?

    Aangekochte iPad via de webshop vanaf schooljaar 2025-2026

    Indien er gekozen werd voor de uitgebreide waarborg kan u de iPad aanmelden via het schadeformulier op Smartschool. De school volgt dit dan verder op.

    Aangekochte iPad schooljaar 2024-2025 en eerder

    Ga steeds ten rade bij de iCoach. 

    Indien het toestel van mijn zoon of dochter defect of gestolen is, kan ik dan een reservetoestel van de school gebruiken?

    De school beschikt over een beperkt aantal reservetoestellen. In de mate van het mogelijke, zal de school gedurende een periode van maximum 2 weken een reservetoestel ter beschikking stellen. Dit gebeurt enkel in het geval van defect of diefstal. Voor diefstal is een bewijs van aangifte bij de politie vereist, voor defect is een ontvangstbewijs (voor herstelling) van een Apple certified reseller vereist.

    De school stelt geen reservetoestel ter beschikking van leerlingen die hun toestel vergeten zijn, verloren zijn of waarvan het toestel niet is opgeladen.

    Gaat het gebruik van de iPad resulteren in kostenbesparingen op andere vlakken?

    De school engageert zich om te streven naar een aantal kostenbesparende maatregelen ten gevolge van het gebruik van de iPad.

    Zo zal er in het 1ste jaar geen wetenschappelijk rekentoestel (kostprijs +/- € 15) aangekocht dienen te worden. Ook in het 3de jaar zal voortaan geen grafisch rekentoestel (kostprijs +/- €100) meer moeten gekocht worden. Deze rekentoestellen zullen vervangen worden door een app die de school zal voorzien.

    Daarnaast verwachten we dat er ook een daling zal zijn van het aantal kopieën. Ook bestaat de mogelijkheid dat er voor een specifiek vak in een specifiek jaar geen handboek meer nodig is.

    Mag de iPad buiten de lesuren gebruikt worden, bijvoorbeeld tijdens de middagpauze en speeltijden?

    De iPad wordt tijdens les- en klasmomenten, zowel binnen als buiten het schooldomein, gebruikt als dit noodzakelijk is voor de les of door de leraar wordt toegestaan. Tijdens recreatiemomenten buiten het schoolgebouw is het gebruik van de iPad enkel zittend of stilstaand toegelaten. Het is verboden om de iPad tijdens de recreatiemomenten in de gangen en op trappen te gebruiken.

    De iPad wordt uit de buurt van eten en drinken gehouden. Het toestel wordt dan ook niet gebruikt in de cafetaria’s tijdens het ontbijt en de middagpauze.

    Mag de iPad tijdens de avondstudie gebruikt worden?

    Omdat de iPad een leermiddel is, mag het toestel tijdens de avondstudie gebruikt worden.

    Waar kan mijn zoon of dochter de iPad bewaren tijdens de pauzes?

    Leerlingen uit klassen met een eigen vast lokaal (stamlokaal) kunnen tijdens pauzes hun iPad achterlaten in hun klaslokaal. Deze lokalen worden steeds afgesloten.

    Leerlingen van de tweede en derde graad kunnen hun iPad ook bewaren in de lockers.

    Is er een veilige plaats op school om de iPad te bewaren of moet mijn zoon of dochter deze dagelijks heen en weer vervoeren?

    Leerlingen worden verondersteld hun iPad elke dag bij te hebben op school, en ook ’s avonds mee terug naar huis te nemen. De iPad kan immers ook gebruikt worden om huiswerk te maken of bij afstandsonderwijs of afwezigheid.

    De school voorziet geen plaatsen waar de iPad op een veilige manier kan bewaard worden tot de volgende dag.

    Zijn de leraren voorbereid om met de iPad aan de slag te gaan?

     

    Een permanent werken aan professionalisering van al onze medewerkers vinden we op het Sint-Ursula-Instituut erg belangrijk.

    In het kader van dit iPad-project worden de leraren van de school al sinds eind 2017 opgeleid in het gebruik van een iPad in een onderwijscontext. Ook naar de toekomst blijft de school sterk inzetten op verdere opleiding en het delen van voorbeelden en ervaringen uit de praktijk (‘best practices’). We streven ernaar dat elke leraar het certificaat van Apple Teacher kan behalen.

    Hoe kan ik het iPadgebruik thuis controleren?

    Schermtijd

    Met de functie 'Schermtijd' kan u het gebruik van apps toestaan en beperken, apparaatvrije tijd inplannen en andere instellingen opgeven. Zo kan u samen met uw zoon of dochter bewustere keuzes maken over hoe hij of zij het apparaat thuis gebruikt. U kan de instellingen op elk moment wijzigen of uitschakelen.

    Wat zijn de mogelijkheden van de app ‘Schermtijd’?

    Schermtijd bestaat uit een aantal onderdelen:

    • Downtime: u bepaalt vanaf welk tijdstip van de dag uw zoon of dochter bepaalde apps niet meer mag gebruiken.
    • Applimieten: u stelt limieten voor afzonderlijke apps of categorieën in. • Altijd toegestaan: u kan die apps kiezen die u altijd wil toestaan, zelfs als de tijdslimiet voorbij is (zoals bv Smartschool)
    • Content en privacybeperkingen: u kan bepaalde content blokkeren, zoals aanpassingen doen voor de toegangscode en u kan een leeftijdskeuring voor films en series kiezen.

    Wat zijn de voordelen van Schermtijd?

    In tegenstelling tot de vorige functies voor Ouderlijk toezicht, geeft Schermtijd een veel completer beeld van hoé uw zoon of dochter zijn of haar iPad gebruikt. Aan de hand van het gebruik kun u hem of haar bijvoorbeeld belonen voor verantwoord gebruik.

    Schermtijd omzeilen kan niet zomaar, want er is een viercijferige pincode nodig om bijvoorbeeld instellingen aan te passen en om apps langer te kunnen gebruiken dan de aangegeven limiet.

    Hoe kan ik ‘Schermtijd’ gebruiken?

    De instellingen voor deze app vindt u in de standaard Instellingen-app, onder de Niet Storen-functie.

    • Ga op uw iPhone of iPad naar 'Instellingen' > 'Schermtijd'.
    • Tik op 'Schakel schermtijd in'.
    • Tik op 'Ga door'.
    • Selecteer 'Dit is de iPad van mijn kind'.

    U kunt nu op elk gewenst moment een rapport bekijken over hoe uw kind het apparaat, apps en websites gebruikt. Met Schermtijd kunt u ook een speciale toegangscode aanmaken om de schermtijd-instellingen te beveiligen, zodat u de enige bent die extra tijd kan toewijzen of wijzigingen kan aanbrengen.

    Onder het kopje Downtime stelt u in van hoe laat tot hoe laat de mogelijkheden van het toestel beperkt worden. U kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de Downtime in te laten gaan om 21.00 uur ‘s avonds tot 07.00 uur de volgende ochtend. Hierdoor blijven alleen de essentiële apps beschikbaar, zoals de Berichten- en Klok-app. Bij alle andere apps wordt een zandlopertje weergegeven en worden de appicoontjes donker afgebeeld. Eventueel kan uw kind toch nog extra tijd aanvragen bij u die u kan toewijzen door de Schermtijd-code in te voeren. De app blijft dan actief zolang u deze gebruikt. Voor Downtime bepaalt u zelf welke apps u eventueel nog wel wil toestaan. U hebt hierbij de keuze uit alle apps die op de iPad staan. U kiest bij Altijd toegestaan zelf welke apps wel en niet gebruikt mogen worden na de ingestelde Downtime.

    Als u liever een limiet op apps wil instellen, dan doet u dat onder het kopje Applimieten. U kan daarbij kiezen voor alle verschillende categorieën. Dit komt van pas als u voor uw zoon of dochter een limiet wil instellen voor bijvoorbeeld alle social media-apps zoals Facebook, Snapchat en Twitter. U bepaalt zelf hoeveel uur of limiet uw kind per groep mag besteden. U kan de limiet zelfs per dag aanpassen, bijvoorbeeld als u uw kind in het weekend wat meer tijd gunt. Bij de algemene statistieken kun u ook per app aangeven hoelang u deze limiet wil gebruiken.

    Vlak voor het einde van de tijdslimiet krijgt uw kind via een pop-up nog een melding dat de tijd er bijna op zit. Hij of zij kan dan niet zomaar de app blijven gebruiken, want als ouder moet u eerst de code invoeren om verder te kunnen gaan. Als kinderen de code niet weten, houdt het voor hen dus op. 

    Meer informatie kan u ook hier vinden.

    Jamf Parent

    De iPad van uw zoon of dochter staat onder beheer van de school. Hiervoor gebruikt de school het beheersysteem Jamf. 

    Omdat u uw kind als geen ander kent, stelt de school nu ook Jamf Parent ter beschikking. Dit geef u de mogelijkheid om apps en apparaatfunctionaliteit te beperken. Zo kan u bijvoorbeeld speeltijd, communicatie of sociale media beperken. U kan via Jamf Parent de iPad van uw zoon of dochter buiten de schooluren beheren. Tijdens de schooluren zal deze app niet toegankelijk zijn.

    Via deze link vindt u een handleiding voor Jamf Parent.

    Hou er wel rekening mee dat de apps terug in alfabetische volgorde op de iPad van uw zoon of dochter verschijnen.

    Kunnen er beperkingsprofielen op de iPad gezet worden?

    Het toenemend gebruik van sociale media is voor veel van onze leerlingen één van de weinige sociale uitlaatkleppen die overblijven. We vernemen van ouders dat dit echter soms tot buitensporigheden kan leiden. Ook leraren geven soms te kennen dat een specifieke leerling gebaat zou zijn bij een iets meer gecontroleerde toegang op de iPad.

    Vanaf het schooljaar 2025-2026 zal elke leerling van onze school zowel hetschoolprofielals Jamf Safe Internetop zijn of haar iPad toegewezen krijgen (meer informatie hierover kan u terugvinden bij de andere vragen).
    Deze beslissing kadert binnen onze voortdurende inspanningen om eenrustige, veilige en gefocuste leeromgevingte creëren waarin elke leerling het beste uit zichzelf kan halen. 

    Als ouder kan u zelf het gebruik van de iPad buiten de schooluren beperken via de functie ‘Schermtijd’ en 'Jamf Parent'. Deze tools geven de mogelijkheid om het gebruik van apps toe te staan en te beperken, om apparaatvrije tijd in te plannen en om andere instellingen op te geven. Meer informatie hierover vindt u verder bij de veelgestelde vragen.

    Indien deze tools echter niet voldoende zou blijken, kan er in uitzonderlijke gevallen geopteerd worden voor een beperkingsprofiel 'rood' die het gebruik van specifieke toepassingen en apps op de iPad blokkeren.

    Schoolgebonden apps zullen altijd gebruikt kunnen worden. Specifieke websites worden op dat ogenblik geblokkeerd. 

    • Profiel ‘rood’: beperking in gebruik van de iPad. De iPad kan te allen tijde enkel gebruikt worden voor schoolgebonden en toegestane apps. Tijdens de vakantieperiodes valt deze beperking weg.

    Voor zowel het schoolprofiel al het profiel rood zijn er geen beperkingen tijdens de schoolvakanties.

    De vraag om een beperkingsprofiel in te stellen, kan komen vanuit de klassenraad. De klassenraad kan, in samenspraak met ouders en leerling, het initiatief nemen om het gebruik van de iPad te beperken, indien we als school merken dat een leerling op school de iPad op een ongepaste wijze gebruikt.

    Maar indien u zelf als ouder thuis merkt dat uw zoon of dochter de iPad buitensporig voor niet-schoolgerelateerde zaken gebruikt, en u zich hierover zorgen maakt, mag u altijd contact opnemen met de graaddirecteur van uw zoon of dochter. We bekijken dan samen of het wenselijk is een extra beperkingsprofiel op de iPad van uw zoon of dochter aan te brengen.

    Mijn vraag staat er niet tussen.

    Indien u uw vraag doorstuurt naar iDesk@sui.be, zullen wij ervoor zorgen dat deze ook in de lijst van veelgestelde vragen terechtkomt.